Styrelsen uppdrag
Ordförande:
Leda styrelsens arbete, fördela arbetet samt hålla ihop styrelsen
Sammankalla till möten, senast 3 veckor innan. Vanligtvis 5 styrelsemöten, 2 stycken inför städdagar samt 2 stycken inför årsmötet och ett efter årsmötet för genomgång av vad som ska göras med de motioner som godkännes på mötet samt för genomgång av arbete som fördelas inom styrelsen
Leda möten
Förvara protokoll i original
Kassör:
Bokföring
Göra budgetförslag som styrelsen ska godkänna och ska vara med i kallelsen till årsmötet
Skicka årsprotokoll och konstituerat protokoll till Lantmäteriet för registrering, samt att kopia på dessa lämnas till banken
Göra bokavslut och lämna till revisorerna i januari varje år
Dela ut inbetalningskort till de boende. Exempel på inbetalningar: årsavgift, parkering, C-sam, vatten, sopor
Betala föreningens fakturor
Kontrollera att inbetalningar från de boende kommer in på kontot
Förse vattenansvarig med kopior på vattenräkningar samt årsavläsning från kommunen så slutvattenräkningen kan göras. Samtliga styrelsemedlemmar hjälper till att läsa av vattenmätare hos de boende och meddelar vattenansvarig resultatet
Uppdatera och dela ut medlemsregistret
Uthyrning av extraparkeringsplatser
Sekreterare:
Föra protokoll på möten
Se till att lapp om motioner till årsmötet kommer upp på anslagstavlan
Boka lokal till årsmötet
Göra i ordning verksamhetsberättelsen till årsmötet
Göra i ordning kallelsen för årsmötet så det kan publiceras minst 14 dagar innan årsmöte (på hemsidan samt papperskopia till de som inte har dator)
Se till att protokollet från årsmötet blir signerat och publicerat på hemsidan snarast efter årsmötet
Se till att trivselregler mm är korrekta och uppdaterade, samt publicerade på hemsidan
Sätta upp relevanta lappar med annan information på anslagstavlan
Suppleanter:
Delta på styrelsemöten
Hjälpa till med de göromål som styrelsen har
Träda in istället för ordinarie ledamot (ordförande, sekreterare eller kassör) när så behövs och ta dennes uppgifter
Övrigt ansvar som tydligt fördelas inom den nybildade styrelsen på dess första möte och protokollförs:
Vem har kontakten med sophanteringen? Bokar även tvätt av kärl i samband med en eller bägge städdagarna. En tvätt per år är kostnadsfri
Vem beställer gröna påsar och fyller på i soprummet? Brukar levereras där man sätter upp en lapp, förslagsvis TV-rummet där de förvaras
Vem har kontakten med snöröjaren? Gärna någon som är hemma på dagarna och ser hur situationen är
Vem tar emot motionerna till årsmötet?
Ansvar som fördelas löpande på styrelsemötena:
Avläsning av vatten hos olika hus
Kontakt med Trivselkommittén, ska vara med i början på styrelsemötena inför städdagar så de känner sig involverade och inte överkörda
Införskaffande av material inför städdagar
Ta in offerter när det behövs
Andra åtgärder som styrelsen ålagts eller åtagit sig att utföra
Välkomnande av nyinflyttade (ev med "flyttgröt")
Valberedningen ansvarar för att förslag till ny styrelse mm är berett i god tid innan årsmötet, vanligtvis till början av februari.
Ordförande sitter 1 år
Kassör sitter 2 år (inte nyval samma år som Sekreteraren)
Sekreterare sitter 2 år (inte nyval samma år som Kassören)
2 Suppleanter sitter 1 år
2 Revisorer sitter 1 år
3-4 Trivselkommittén sitter 1 år
2 Valberedning sitter 1 år
Inofficiella uppdrag:
Vattenansvarig 1 år
Webansvarig 1 år